Cos de cumparaturi

Livrare rapida la Easybox pentru numai 8.90 lei

Companie certificata ISO 9001

Call Center: Luni-Vineri 09:00-17:30

Vrei sa discutam?

Suna la 0342 401 700

Social Media

Dotarea unui cabinet ginecologic: consumabile, instrumentar, echipamente

Înființarea unui cabinet medical de obstetrică–ginecologie necesită o dotare minimă obligatorie și respectarea anumitor norme de igienă și sănătate publică. Procesul poate părea copleșitor, motiv pentru care îți venim în ajutor cu toate informațiile necesare pe care trebuie să le cunoști. Îți prezentăm în acest ghid regulile pentru obținerea autorizației de funcționare, dotarea necesară, dar și detalii privind curățenia, dezinfectarea și sterilizarea.

Reguli privind dotarea unui cabinet ginecologic

Toate cabinetele medicale trebuie să obțină autorizația sanitară de funcționare înainte de a fi deschise. Aceasta se eliberează în urma conformării la normele privind structura funcțională, normele de igienă și sănătate publică. Conform documentului publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 575 din 22 august 2007, inspecția sanitară de stat județeană, respectiv a municipiului București, verifică periodic respectarea structurii spațiilor și a condițiilor igienico-sanitare.

Astfel, cabinetul medical este obligat să aibă:

  • sală de așteptare amenajată astfel încât fiecare loc de ședere să beneficieze de o suprafață minimă de 1/1,5 m²/persoană;
  • grup sanitar;
  • sală de tratamente dotată cu chiuvetă, cu o suprafață minimă de 9 m²;
  • spații de depozitare

De asemenea, pardoseala, pereții, tavanele și suprafețele de lucru trebuie să fie lavabile, rezistente la dezinfectate, să nu genereze fibre sau particule care pot rămâne suspendate în aer și să nu aibă asperități care să rețină praful.

Cabinetele medicale care prelevă fluide biologice, precum cele ginecologice, trebuie dotate cu mobilier adecvat, dulap pentru instrumentarul steril, măsuță pentru pregătirea prelevării și măsuță pentru depozitarea temporară a fluidelor prelevate.

Bineînțeles, cabinetele de orice profil mai trebuie să se asigure că:

  • asigură apă potabilă;
  • au un microclimat corespunzător;
  • au iluminare naturală și artificială necesare desfășurării în condiții optime a activității medicale;
  • sunt racordate la rețeaua de canalizare;
  • deșeurile sunt colectate, depozitate, evacuate și neutralizate conform prevederilor legale în vigoare;
  • folosesc dezinfectante, antiseptice și decontaminante autorizate, la concentrațiile și timpii de utilizare specificați de producător

Dotarea minimă necesară într-un cabinet ginecologic

Dacă vrei să îți deschizi un cabinet medical individual, acesta trebuie să primească avizare de la Colegiul Medicilor din România. Pentru aceasta, trebuie să îndeplinească dotarea minimă obligatorie pentru un cabinet medical, în conformitate cu Ordinul Ministerului Sănătății nr. 153/2003.

Aparatura

Aparatura obligatorie într-un cabinet ginecologic include:

  • aparat de măsurat tensiunea arterială cu stetoscop, pentru o măsurare precisă și sigură;
  • masă ginecologică de calitate și confortabilă, obligatorie dacă vrei ca pacienții să se simtă în largul lor. Există pe piață diverse produse: unele sunt acționate mecanic, altele electric, pentru a o putea fixa în diferite poziții;
  • lampă de examinare – reflector cu picior, cu intensitate mare a luminii, pentru a oferi precizie examinărilor medicale;
  • cântar pentru adulți;
  • taliometru, pentru a măsura înălțimea pacienților;
  • ecograf cu sondă abdominală și transvaginală;
  • cardiograf;
  • sterilizator;
  • etuvă-pupinel (pentru sterilizarea instrumentarului și a altor obiecte din cabinet)

Toate obiectele trebuie curățate și dezinfectate regulat, pentru a împiedica răspândirea bacteriilor și a virușilor.

Instrumentele de lucru

Orice cabinet ginecologic trebuie să dețină următoarele instrumente:

  • valve și specule vaginale (utilizate pentru examinarea vaginului și a cervixului, pentru depistarea inflamațiilor, a leziunilor etc);
  • pense port-tampon (utilizate pentru susținerea tampoanelor în procedurile chirurgicale) + buton;
  • trusă de chiuretaj uterin (printre componente se numără diferite pense, valve vaginale, dilatatoare, histerometru și chiurete), necesară pentru avort sau alte intervenții chirurgicale;
  • trusă de mică chirurgie (printre componente se numără bisturiu, foarfeci chirurgicale, pense, sonde și alte instrumente de inox);
  • pelvimetru (instrumentul utilizat în examinarea pelvisului, pentru a determina dacă o procedură normală de naștere este adecvată);
  • centimetru;
  • stetoscop obstetrical (pentru ascultarea fătului);
  • diverse seringi

Instrumentarul din oțel inoxidabil se spală imediat după utilizare – dacă acest lucru nu este posibil, atunci se imersează în apă rece până la curățarea corespunzătoare. Nu se lasă instrumentele în apă, soluții de curățare sau dezinfectant o durată mare de timp pentru a evita deteriorarea acestora. Pentru sterilizare se utilizează autoclava, la 121-137°C timp de 15 minute.

Consumabilele

Consumabilele de unică folosință sunt necesare în toate cabinetele medicale. Acestea sunt utilizate pentru a evita riscul de contaminare sau infecție, pentru a eficientiza costurile și a economisi timp. Deși au un impact mai mare asupra mediului față de produsele reutilizabile, siguranța pacienților și a cadrelor medicale este prioritară. De aceea, asigură-te că ai în cabinetul ginecologic următoarele consumabile.

Măști de protecție

Protejarea sănătății este o prioritate în cabinetele medicale, iar măștile de unică folosință filtrează bacteriile și particulele. Acestea au rolul unei bariere între persoana posibil infectată și cea sănătoasă, indiferent dacă vorbim de pacienți sau personalul medical. Măștile trebuie purtate pe nas, gură și bărbie, fixându-le cu ajutorul clemei nazale ajustabile.

Măștile reutilizabile din bumbac pot fi eficiente în anumite situații, însă doar dacă au mai multe straturi, un criteriu pe care cele mai multe produse nu îl îndeplinesc. În plus, multe persoane nu le sterilizează corect după utilizare.

Mănuși

Mănușile de unică folosință permit personalului medical să își păstreze mâinile curate și scad șansele de a lua bacterii sau viruși periculoși. În același timp, protejează pacienții de eventualii agenți patogeni care s-ar putea afla pe mâinile doctorului sau a asistentelor. Trebuie purtate de fiecare dată când sunt atinse țesuturi corporale, membrane mucoase, sânge, lichide corporale sau piele lezată. Regula este valabilă chiar dacă pacientul pare sănătos.

Există pe piață mănuși de diferite dimensiuni, un criteriu de care personalul trebuie să țină cont. Dacă acestea sunt prea mici, se pot rupe mai ușor, iar dacă sunt prea mari unele obiecte pot fi ținute mai greu în mână. Când sunt scoase, mănușile trebuie întoarse pe dos pentru ca suprafața exterioară să nu fie atinsă. Se aruncă apoi într-un recipient de deșeuri separat, iar mâinile se spală cu atenție. Pentru fiecare pacient trebuie folosită o pereche nouă de mănuși.

Halat de unică folosință

Halatele de unică folosință sunt utilizate în timpul examinării pentru a proteja pacientul de eventualele bacterii de pe hainele medicului. Chiar dacă personalul medical poartă uniformă, de-a lungul zilei aceasta poate fi contaminată de la alți pacienți sau de pe holurile clinicii.

Bonete medicale

Purtate de personalul medical în timpul anumitor intervenții, bonetele medicale împiedică părul să cadă pe zonele de lucru. Au o mărime universală și elastic în perimetru, fiind ajustabile pentru forma capului. Sunt realizate din polipropilena și permit circulația ușoară a aerului.

Acoperitori încălțăminte

Numiți și botoșei, acoperitorii de pantofi protejează împotriva contaminării și mențin un nivel înalt de curățenie, important în special în timpul iernii sau când plouă. Recomandăm achiziționarea unui produs de calitate, rezistent, impermeabil și antiderapant.

Mobilierul

Dintr-un cabinet medical nu pot lipsi piesele de mobilier pentru organizarea și depozitarea documentelor, a instrumentarului și a consumabilelor. Astfel, trebuie să achiziționezi următoarele:

  • birou pentru medic, cu suficiente sertare pentru organizarea documentelor, a dosarelor medicale, a obiectelor de papetărie etc;
  • scaune pentru medic, asistente și pacient;
  • masă pentru consult și înfășat sugari, de preferat cu sertare, iar blatul superior trebuie să aibă saltea confortabilă și pereți de protecție, pentru siguranța copilului;
  • dulap pentru instrumente, cu polițe reglabile, a cărui uși sunt prevăzute cu încuietoare;
  • măsuță pentru instrumente cu roți, pentru a putea fi mutată mai ușor, cu sertar și colector pentru pansamente;
  • măsuța pentru aparate;
  • paravan mobil, cu roți, din 3 sau 4 secțiuni, cu perdele lavabile, ignifuge, pentru a oferi pacienților intimitate înainte de consultație;
  • taburet pentru medic rotativ, cu înălțime reglabilă, pe roți

Toate piesele de mobilier trebuie curățate și dezinfectate zilnic cu produse de curățenie specifice.

Măsuri necesare pentru igienă și sterilizarea echipamentului folosit

Curățenia este de o importanță vitală în orice tip de cabinet medical, inclusiv în cel ginecologic. Nu contează doar prima impresie pe care și-o fac pacienții, ci și sănătatea acestora – și a personalului medical. Răspândirea bacteriilor și a virușilor trebuie evitată, iar acest tip de mediu prezintă un risc mai crescut de contaminare.

Suprafețele și obiectele din cabinet trebuie curățate diferit, în funcție de categoria în care se încadrează.

Obiecte și suprafețe non-critice: podeaua, scaunele din sala de așteptare, clanța de la ușă, întrerupătoarele, masa de examinare etc. Acestea intră în contact direct cu pielea, însă nu cu membranele mucoase. Trebuie curățate zilnic cu produse specifice, însă nu e nevoie de substanțe foarte puternice. O dată pe săptămână ar trebui curățate profund cu produse de curățenie mai puternice.

Obiecte semi-critice: inele de fixare a diafragmei, lame de laringoscop, unele catetere etc. Acestea ating membranele mucoase și pielea neintactă. Trebuie dezinfectate cu produse de curățenie aprobate de Ministerul Sănătății după fiecare pacient.

Obiecte critice: orice echipament sau instrument care se introduce în corp sau care intră în contact cu lichide corporale. Prezintă cel mai mare risc de răspândire a infecțiilor și trebuie sterilizate după fiecare pacient.

Există mai multe modalități prin care poți steriliza obiectele din cabinet, printre care:

  • sterilizarea cu abur (folosind o autoclavă) este o opțiune ieftină și sigură, care poate fi utilizată pentru multe instrumente medicale;
  • sterilizarea prin căldură uscată (folosind un pupinel) este ideală pentru obiectele care ar putea fi deteriorate de abur; procesul este mai lent, dar eficient;
  • sterilizarea chimică, unde obiectele sunt scufundate în diferite substanțe până când agenții patogeni mor;
  • sterilizare cu plasmă, pe bază de peroxid de hidrogen; costurile de întreținere sunt mici, iar sterilizarea este complet sigură;
  • sterilizarea prin raze ultraviolete este folosită în sistemul sanitar doar pentru distrugerea microorganismelor din aer și de pe suprafețe, în completarea altor măsuri de dezinfecție;
  • sterilizarea prin radiații ionizante este folosită pentru mănuși, halate, tuburi, instrumental, beneficiul său fiind penetrarea foliilor de plastic sau hârtie

Atenție, alcoolul nu este recomandat pentru sterilizarea instrumentelor și echipamentului medical pentru că nu asigură dezinfecția și sterilizarea la nivel înalt.

Echipamentele și instrumentele trebuie curățate, dezinfectate și sterilizate în funcție de recomandările producătorului.

Deschiderea propriului cabinet medical de ginecologie nu trebuie să fie complicată. Pentru ca afacerea ta să se bucure de succes, ține cont de listele și recomandările de mai sus privind dotarea minimă necesară și regulile de igienă.

Sursă foto 1: Shutterstock (imaginea poate fi descărcată de aici)

Sursă foto 2: Shutterstock (imaginea poate fi descărcată de aici)

Sursă foto 3: Freepik

Suport

Contactati-ne prin email sau telefon.

Livrare in 24h

Transport rapid prin curierat pe tot teritoriul Romaniei.

Plati securizate

Va asiguram securitatea platilor.

30 zile drept de retur

Pentru orice problema intampinata.