Deschiderea unei farmacii nu este un lucru atat de simplu de realizat precum deschiderea unui magazin obisnuit. Exista o serie de norme legale care trebuie respectate, iar activitatea trebuie autorizata de Ministerul Sanatatii. In cele ce urmeaza, va prezentam dotarile necesare si regulile de respectat pentru deschiderea unei farmacii pe teritoriul Romaniei.
Prevederi legislative privind deschiderea unei farmacii
Dotarea minima necesara pentru deschiderea unei farmacii
Reguli de urmat pentru mentinerea igienei intr-o farmacie
Ponturi de care sa tii cont daca vrei sa deschizi o farmacie
Prevederi legislative privind deschiderea unei farmacii
Farmaciile functioneaza conform Legii farmaciei din Romania, Legea nr. 266/2008 cu actualizarile ulterioare.
O farmacie se infiinteaza si functioneaza sub forma unei firme constituite in baza Legii societatilor nr. 31/1990 si trebuie sa aiba ca obiect de activitate, comercializarea cu amanuntul a produselor farmaceutice. Firma trebuie sa aiba autorizata activitatea cod CAEN 4773 “Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice, in magazine specializate”. In cazul in care este vorba despre un depozit de produse farmaceutice, activitatea se incadreaza la codul CAEN 4646 “Comert cu ridicata al produselor farmaceutice”.
Firma farmaciei trebuie sa includa in mod obligatoriu in nume sintagma “farmacia” si, dupa caz, o denumire care sa o deosebeasca de alte astfel de unitati. Toate aceste reguli se aplica inclusiv farmaciilor deschise cu fonduri europene sau celor deschise in sistem de franciza.
Colegiul Farmacistilor din judetul in care doriti sa activeze firma, poate sa indice daca se poate infiinta o farmacie in localitatea aleasa sau nu deoarece, conform legii, licentele se elibereaza pe criterii demografice.
O farmacie se poate deschide pe criterii demografice astfel:
- in Bucuresti, o farmacie la 3000 de locuitori;
- in resedintele de judet, o farmacie la 3500 de locuitori;
- in alte orase, o farmacie la 4000 de locuitori.
Farmacia trebuie sa se afle la parterul unei cladiri si cu acces dintr-o strada cu circulatie; daca nu poate fi amplasata la parter, aceasta poate fi situata numai la etajul 1. Exceptie de la aceasta prevedere pot face farmaciile amplasate in centrele comerciale, in gari si aerogari, la care accesul se poate face si din incinta acestora.
Localul farmaciei va avea o suprafata utila de minimum 50 m2, excluzand din aceasta suprafata holurile si grupurile sociale.
In ceea ce priveste personalul de specialitate al farmaciei, acesta este compus din: farmacist-sef, farmacisti si asistenti medicali de farmacie, cei din urma lucrand sub directa supraveghere a farmacistilor. Farmacistii sunt persoane cu studii atestate in domeniul de activitate.
Daca solicitantul primeste un raspuns pozitiv cu privire la infiintarea unei farmacii de la Colegiul Farmacistilor din Romania, acesta va primi si o lista cu documentele necesare intocmirii dosarului care trebuie depus la aceasta instituie. Dupa depunerea dosarului, va primi o vizita de la Colegiul Farmacistilor pentru primirea avizului.
Daca a primit un aviz pozitiv de la Colegiul Farmacistilor, solicitantul poate merge la Ministerul Sanatatii – Directia generala farmaceutica unde primeste o alta lista de documente necesare de intocmit pentru autorizarea de functionare.
Obtinerea autorizatiei de functionare se face in baza cererii pentru planificarea inspectiei farmaceutice si a urmatoarelor documente, care se depun la Ministerul Sanatatii- Directia generala farmaceutica:
- cerere tip;
- personalul angajat – schema organizatorica a personalului in functie de marimea unitatii, cerintele de calificare in domeniu, contractele de munca ale personalului de specialitate angajat si avizul de libera practica;
- avizul conform al colegiului farmacistilor judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, privind infiintarea unitatii farmaceutice;
- actul constitutiv al societatii comerciale (statutul si/sau contractul) pentru farmacii de circuit deschis, depozite farmaceutice, drogherii si ordinul Ministrului Sanatatii de aprobare a structurii unitatii sanitare;
- incheierea irevocabila a judecatorului delegat pentru autorizarea si inmatricularea societatii comerciale sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca definitiva;
- copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si, daca este cazul, cerere de mentiune la registrul comertului pentru inregistrarea sediului unitatilor farmaceutice;
- schita si datele privind localul unitatii (amplasare, constructie, compartimentare, legaturi functionale conforme cu prezentele norme – sursa de apa potabila, echipament de preparare a apei distilate, conditii de temperatura si umiditate);
- dotarea cu mobilier, ustensile si aparatura, masa de analiza;
- autorizatia sanitara de functionare pentru farmaciile de circuit inchis si anexele la certificatul de inregistrare la registrul comertului pentru farmacii de circuit deschis, depozite farmaceutice si drogherii;
- dovada detinerii spatiului;
- lista cuprinzand literatura de specialitate si legislatia in vigoare.
Daca rezultatul raportului inspectiei de la Ministerul Sanatatii este pozitiv, institutia va elibera autorizatia de functionare in cel mult 30 de zile de la momentul inspectiei.
Solicitantul autorizatiei de functionare trebuie sa plateasca taxe pentru emiterea documentului. Pentru infiintarea unei farmacii in mediul urban costul este de 3.000 de lei, in mediul rural 150 de lei.
Autorizatia de functionare se acorda pe numele persoanei juridice si al farmacistului-sef de farmacie, adica acel farmacist care detine certificat de membru al Colegiului Farmacistilor din Romania. In baza autorizatiei de functionare detinatorul are urmatoarele drepturi:
- de a desfasura activitatile prevazute de lege;
- de a detine, de a prepara si de a elibera, in conditiile legii, substante si medicamente psihotrope folosite in scop medical;
- de a detine, de a prepara si de a elibera, in conditiile legii, substante si medicamente stupefiante ori precursori ai acestora, folosite in scop medical;
- de a incheia contracte cu societatile de asigurari sociale de sanatate privind furnizarea de servicii farmaceutice.
Dotarea minima necesara pentru deschiderea unei farmacii
Localul farmaciei va avea urmatoarele incaperi:
Oficina
- incapere in care are acces publicul si in care se face eliberarea produselor;
- suprafata de minimum 16 m2;
- cuprinde un spatiu destinat discutiei confidentiale cu pacientul;
- dotarea cu mobilier: mese de oficina, dulapuri si rafturi destinate pastrarii produselor.
Receptura si laborator
Pentru farmaciile comunitare din mediul rural si urban, organizarea si dotarea incaperii de receptura si laborator se va face numai in cazul in care acestea declara ca prepara formule magistrale si oficinale.
Receptura
- incaperea in care se prepara prescriptiile magistrale; cu acces exclusive pentru personalul de specialitate care lucreaza in farmacie;
- dotarea cu mobilier: mese de receptura, dulapuri speciale pentru substante toxice, stupefiante, psihotrope si precursori; dulapuri pentru pastrarea substantelor farmaceutice; vesela si cu aparatura de masura.
Laborator
- incaperea in care se prepara produsele oficinale elaborate conform Farmacopeii Romane in vigoare;
- dotat cu sursa de apa potabila, gaze, canalizare;
- dotarea cu mobilier: mese de laborator, dulapuri si rafturi destinate pastrarii diviziunilor, ambalajelor de uz farmaceutic si veselei folosite in farmacie; vesela si aparatura de masura, necesare pentru prepararea produselor oficinale, masa de analiza.
Receptura si laboratorul pot fi organizate si in aceeasi incapere, daca spatiul
are o suprafata de minimum 10 mp si daca volumul de activitate permite acest lucru.
Depozit
- incaperea in care se stocheaza si se asigura conservarea medicamentelor, a produselor igienico-cosmetice si a dispozitivelor medicale;
- suprafata de min 10 mp.
Separat se organizeaza spatii destinate depozitarii substantelor farmaceutice, substantelor inflamabile si a ambalajelor de uz farmaceutic cu rafturi metalice sau din alt material usor lavabil si rezistent la foc, paleti, dulapuri, frigider pentru pastrarea medicamentelor; spatii sau dulapuri destinate pastrarii produselor toxice, stupefiante si psihotrope, amenajate conform legislatiei specifice;
Alte spatii
- Grupul sanitar – vestiar, spalator si toaleta;
- Biroul farmacistului-sef.
Incaperile farmaciei sunt amplasate incat sa existe legaturi functionale intre ele, iar cele destinate prepararii retetelor magistrale si oficinale, cele destinate prepararii apei distilate, precum si ale grupului social vor avea peretii acoperiti cu materiale lavabile, iar pardoselile vor fi acoperite cu mozaic, gresie sau linoleum.
Aparatura necesara
Farmacia trebuie sa fie dotata, in fiecare incapere, cu mobilier adecvat activitatii, dupa cum urmeaza:
- mese de oficina a caror dimensiune si mod de realizare sa permita atat indeplinirea activitatii de eliberare a medicamentelor catre pacienti, consilierea acestora, instalarea caselor de marcat si a computerelor;
- dulapuri pentru pastrarea medicamentelor si a celorlalte produse a caror eliberare este permisa in farmacie;
- dulapuri cu cheie, destinate pastrarii medicamentelor stupefiante si psihotrope, ce vor sta in permanenta inchise;
- rafturi sau vitrine pentru expunerea produselor a caror eliberare este permisa in farmacie;
- mobilier care sa permita completarea de catre pacient a prescriptiilor;
- mobilier destinat asigurarii programului de garda, in cazul farmaciilor care efectueaza acest serviciu;
- masa de receptura a carei dimensiune si conceptie sa asigure functionalitatea acesteia;
- dulapuri, dulapuri cu cheie pentru pastrarea materiilor prime, ambalajelor si etichetelor;
- rafturi metalice cu blaturi din materiale usor de curatat;
- mese pentru receptia medicamentelor;
- dulapuri inchise pentru pastrarea hainelor si a echipamentului de protectie;
- mobilier specific pentru documente.
Dotarea cu echipamente, aparatura si vesela trebuie sa includa:
- aparatura pentru conservarea medicamentelor preparate, a materiilor prime si a altor produse ce necesita temperatura controlata (frigider sau vitrina frigorifica);
- aparat pentru prepararea apei distilate, atunci cand este cazul;
- aparatura pentru efectuarea operatiunilor la cald;
- aparatura pentru cantarit;
- sistem pentru asigurarea temperaturii si umiditatii necesare conservarii corecte a medicamentelor si a celorlalte produse permise a fi comercializate;
- dispozitive sau aparatura de monitorizare a conditiilor de temperatura si umiditate relativa;
- recipiente din sticla sau portelan necesare stocarii materiilor prime; vesela, ustensile si materiale necesare prepararii formulelor magistrale si oficinale;
- telefon, fax, computer;
- echipamente pentru prevenirea patrunderii insectelor si rozatoarelor.
Echipamente de protectie
Dotarea cu echipamente de protectie trebuie sa includa:
Consumabile
Dotarea cu echipamente de protectie trebuie sa includa:
- detergenti;
- manusi si masti de unica folosinta;
- pahare de unica folosinta;
- saci colectori;
- dezinfectanti.
Reguli de urmat pentru mentinerea igienei intr-o farmacie
Procedura de igiena in farmacie are urmatoarele componente:
- igiena persoanelor;
- curatenia, dezinfectia si intretinerea spatiului si echipamentelor;
- planul de combatere al vectorilor.
Igiena personalului
Echipamentul de lucru este obligatoriu si include:
- halat alb,
- incaltaminte adecvata – pantofi de culoare alba,
- boneta, pentru a impiedica caderea parului in timpul activitatii de preparare.
- masti in cazul venirii in contact cu publicul.
Igiena mainilor se efectueaza:
- de fiecare data cand exista riscul de contaminare;
- inainte si dupa desfasurarea unelor activitati profesionale.
Mainile se spala cu detergenti speciali, cu actiune antimicrobiana, insistand asupra zonelor expuse.
Utilizarea manusilor de cauciuc este obligatorie in cadrul manevrelor precum acordarea primului ajutor sau recoltarea unor probe biologice, in vederea determinarilor permise de lege, manipularea deseurilor.
Personalul trebuie sa respecte urmatoarele reguli de igiena:
- nu se consuma produse alimentare si tutun in spatiile tehnice ci doar in spatii destinate acestui scop;
- utilizarea vestiarelor pentru pastrarea obiectelor personale;
- interzicerea participarii la activitatea de preparare a medicamentelor, a persoanelor care au anumite afectiuni dermatologice sau leziuni deschise.
Igiena publicului
Pentru administrarea medicamentelor orale in farmacie, la dispozitia clientilor trebuie sa existe sisteme dozatoare de apa si pahare de unica folosinta.
Curatenia, dezinfectia si intretinerea spatiului si echipamentelor
Programul si controlul activitatii de curatenie si dezinfectie se face de catre farmacistul sef.
Zilnic, dupa fiecare operatiune de curatenie si la sfarsitul zilei de lucru, ustensilele utilizate se spala, se curata (decontamineaza), dezinfecteaza si usuca.
Reguli fundamentale in utilizarea produselor folosite in activitatea de curatenie
- folosirea doar a produselor avizate/autorizate de Ministerul Sanatatii pentru utilizare in sectorul sanitar;
- respectarea tuturor recomandarilor producatorului;
- respectarea regulilor de protectie a muncii (purtarea manusilor, ochelarilor de protectie, echipamentelor impermeabile, etc.);
- etichetarea si inchiderea ermetica a recipientelor;
- distribuirea produselor la locul de utilizare , in ambalajul original;
- in farmacie, trebuie sa existe spatii special destinate depozitarii produselor si ustensilelor folosite in procesul de efectuare a curateniei, aflate in stoc.
Tipuri de curatenie
- Curatenia zilnica – la sfarsitul fiecarei operatiuni in urma careia se creaza reziduri sau deseuri; cel putin o data pe zi, in functie de desfasurarea activitatii, spalarea pavimentelor si stergerea umeda a suprafetelor.
- Curatenia saptamanala – saptamanal, curatarea prin stergere umeda si uscata a zonelor mai greu accesibile.
- Curatenia speciala (lunara, trimestriala, anuala) – periodic, include curatarea tavanelor, a zonelor foarte greu accesibile, a imprejurimilor, a zonei de depozitare a reziduurilor, a canalizarilor.
Pentru colectarea deseurilor, in exteriorul farmaciei sau in interior, in spatii special amenajate exista pubele pentru deseuri, care sunt ridicate periodic de catre firma de salubritate conform contractului. Combaterea rozatoarelor se realizeaza prin programe periodice, conform legii.
Dezinfectia se aplica la intervalele stabilite de farmacistul sef conform unui program de curatenie si dezinfectie. Dezinfectantii recomandati a fi utilizati in farmacie pot fi:
- hipocloritul;
- cloraminele B si T;
- alcoolul;
- alti dezinfectanti aprobati pentru utilizarea in unitati sanitare.
Ponturi de care sa tii cont daca vrei sa deschizi o farmacie
- Resurse financiare
Asigurati-va resurse financiare solide pentru infiintarea socientatii, obtinerea autorizatiilor, achizitia unei cantitati de medicamente, renovarea si dotarea spatiului, o rezerva financiara care sa acopere cel putin 6 luni chiria si achizitia de medicamente.
- Resurse umane
Asigurati-va ca ati angajat cel putin un farmacist si un asistent bun, cu experienta si dedicare acestei profesii. Instruiti persoanele angajate inainte de a lucra cu publicul.
- Localizarea si dotarea farmaciei
Locatia farmaciei – se alege in functie de cateva criterii diferite de cele ale spatiilor comerciale in general.
Spatiul farmaciei sa raspunda normelor legale si sa fie compartimentat cu un design modern.
Fatada farmaciei sa respecte cerintele legii pentru obtinerea Certificatului de urbanism sis a fie semnalizata corespunzator.
Dotarea farmaciei sa fie realizata conform cerintelor legii farmaciei sis a dispuna de o cantitate minima de produse care pot avea rulaj in zona aleasa.
Concluzie
Deschiderea unei farmacii impune o serie de costuri precum cele de deschidere si de rulaj in primele sase luni, costuri de franciza, completarea unui numar de acte necesare, licente, inchirierea unui spatiu corespunzator si achizitionarea de echipamente si dotari specifice. Inainte de a deschide o farmacie este recomandat sa realizati in plan de afaceri, sa estimati corect costurile de deschidere si de functionate si sa va consultati cu specialisti pentru a obtine toate autorizatiile necesare.